Een zomerse les met gebruik van een foto en een filter
Deze les is in alle, nog werkende, PSP versies te maken. De les leent zich uitstekend om eigen materiaal te gebruiken. De les is gemaakt in PSP 2022 met Windows 11 en het filter Background Designer sf10 III > VMEshoutin’!
Doel van de les:
het toepassen van verschillende instellingen van hetzelfde filter
het werken met selectie vorm cirkel
het maken van een frame rond een afbeelding
Materialen:
Een afbeelding naar keuze of download DEZE van Gab-Rysia in formaat 1280 x 892 pixels
Naar keuze een Fotolijst uit de standaard lijsten van jouw PSP of maak je eigen frame
Kleuren: kies een lichte kleur uit jouw afbeelding of als je foto van de download gebruikt- #f7f1d7
Voorbereiden:
Zoek een afbeelding met een duidelijk onderwerp, zoals de vlinder van de download. PSP heeft standaard een aantal achtergronden in de Ultimate versies. Die kun je hier terugvinden. Je kunt ook eerst een creatie maken en de tube centraal op de uitwerking plaatsen.
De les:
01.
Open de afbeelding in PSP. Gebruik je een eigen foto of afbeelding, pas die dan aan naar het formaat 1280 breed x 892 pixels hoog van de download om een werkbaar formaat te maken
Kies met je pipet een hele lichte kleur uit je afbeelding of gebruik #f7f1d7 als voorgrondkleur
Gebruik je eigen knop van je werkbalk of Lagen > Laag maken van achtergrond laag
Houd de SHIFT-toets op je toetsenbord ingedruk en druk dan op de d-toets. Hiermee heb je een kopie van de afbeelding.
Terug naar de oorspronkelijke afbeelding
Lagen > Dupliceren en blijf op deze nieuwe laag
Effecten > Insteekfilters > Filters Unlimited > Background Designer sf10 II > VMEshouting’! met de standaard instellingen
Gereedschap Toverstaf > Modus Toevoegen > Afstemmingsmodus RGB-waarde > Tolerantie 12 > Aaneengesloten aangevinkt > Doezelen 0 > Anti-alias aangevinkt (maar onbelangrijk) > Binnen > Klik in het witte gedeelte en vul de selectie met je voorgrondkleur
Selecties > Omkeren
Aanpassen > Kleurtoon en Verzadiging > Levendigheid > Schuifje op 33
Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw > Verschuiving Verticaal en Horizontaal op 1 > Dekking op 50 > Vervaging op 5 > Kleur Zwart. Herhaal met verschuivingen op -1
Selecties > Niets selecteren
02.
Activeer nu de kopie van de afbeelding
Gereedschap Selectie met deze instellingen (klik op het voorbeeld voor vergroting)Cirkel > Toevoegen > Doezelen 0 > Anti-alias aangevinkt
Begin ongeveer in het middelpunt van de vlinder en de uitgebloeide paardenbloem of van het onderwerp op jouw afbeeldingHet is een kwestie van uitproberen. Lukt het niet gelijk om de selectie goed te maken, kies dan Selecties > Niets selecteren en begin opnieuw
Bewerken > Kopiëren > Selecties > Niets selecteren > Sluit de afbeelding
Ga naar je originele afbeelding > Bewerken > Plakken als nieuwe laag
Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw > Gebruik de huidige instellingen en herhaal dan de slagschaduw met Verschuivingen op 1
Activeer nu de middelste laag in je lagenpalet (Kopie raster 1) en zet de laagdekking daarvan op 55 of wat jij mooi vindt
Lagen > Dupliceren
Ga naar de oorspronkelijke laag (raster 2)
Effecten > Insteekfilter >Filters Unlimited > Background Designer sf10 II > VMEshouting’! met deze instellingen
Lagenpalet > Zet de laagdekking van deze laag op 63
03.
Activeer de laag met de cirkel
Lagen > Dupliceren
Afbeelding > Formaat wijzigen > Wijzig naar 50% > Intelligent > Formaat van alle lagen wijzigen NIET aangevinkt
Gereedschap Verplaatsen > Verplaats de kleinere cirkel zoals op het voorbeeld te zien is
Lagenpalet >Sleep de laag naar onder de nu grote cirkel en blijf op deze laag
Objecten > Uitlijnen > Verticaal centreren op doek
Lagenpalet > Rechter muisknop op de laag die nu actief is > Samenvoegen > Omlaag samenvoegen
Lagenpalet > Zet de laagdekking van deze laag op 55
04.
In dit gedeelte maken we een frame voor deze afbeelding. Volg de les hierin of gebruik, bijvoorbeeld, het filter AAA Frames > Foto Frame > Breedte 20
Afbeelding > Randen toevoegen > 1 pixel symmetrisch> Kies een donkere kleur uit je afbeelding. Ik heb voor #858c63 gekozen
Afbeelding > Randen toevoegen > 20 pixels symmetrisch > Kies een lichte kleur uit je afbeelding. Ik heb voor #f7f1d7 gekozen
Afbeelding > Randen toevoegen > 1 pixel symmetrisch> Kies een donkere kleur uit je afbeelding. Ik heb voor #858c63 gekozen
Afbeelding > Randen toevoegen > 30 pixels symmetrisch > Kies een lichte kleur uit je afbeelding. Ik heb voor #f7f1d7 gekozen
Afbeelding > Randen toevoegen > 1 pixel symmetrisch> Kies een donkere kleur uit je afbeelding. Ik heb voor #858c63 gekozen
Gereedschap Toverstaf > Instellingen staan nog goed > Klik in de tweede lichte rand
Effecten > Insteekfilters > Filters Unlimited > Background Designer sf10 II > VMEshouting’! > Standaard instellingen (zie 01. – 7) Klik op de knop “Reset” als jouw instellingen nog anders staan
Selecties > Niets selecteren
Gereedschap Selectie > Rechthoek > Toevoegen > Doezelen 0 > Anti-alias > Trek een kleine rechthoek in de vervaagde achtergrond
Bewerken > Kopieren> Selecties > Niets selecteren
Gereedschap Toverstaf > Klik in de witte gedeelten van de rand tot alles geselecteerd is
Lagen > Nieuwe rasterlaag
Bewerken > Plakken in selectie
Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw > Instellingen staan nog goed > Herhaal de slagschaduw met Verschuivingen op 1
Selecties > Niets selecteren
Herhaal nu de punten 1 t/m 15 Selecteer, als variatie, een andere rechthoek dan in punt 9
Sluit je frame af met Afbeelding > Randen toevoegen > 5 pixels symmetrisch > Je donkere kleur
Voeg op een nieuwe rasterlaag je watermerk toe, voeg de lagen samen en sla je werk op.
24.07.2022
Bezoekers78
Beheer cookie toestemming
Ook Zantara's Vision maakt gebruik van cookies. Dat is nodig om deze website te kunnen maken en te onderhouden. Het weigeren van de cookies zou geen invloed moeten hebben op de werking van de site.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.