Deze les wordt herschreven.

Deze les is bijgewerkt en aangepast op
15.01.2017 13.10.2017 25.08.2019 28.03.2022

Voor Charlotte

https://zantarasvision.nl

Deze les is geschreven voor hen die iets meer willen weten over het werken met kleuren, verlopen, texturen en andere mogelijkheden van het materialenpalet.

Voorbeelden komen uit verschillende PSP versies, omdat er van versie X2 tot en met X6 weinig veranderd is. Vanaf PSP X7 komt er een nieuwe look voor het materialenpalet, maar in X8, Servicepack 2, is het weer mogelijk om het klassieke materialenpalet in te stellen

De les bestaat uit twee gedeelten:

  1. Uitleg over het materialenpalet en de mogelijkheden daarvan
  2. Het maken van een creatie

Doel van de les:

  • Kennismaken met de mogelijkheden en werking van het materialen (kleuren) palet
  • Het toepassen van verlopen voor het maken van een creatie.

Materiaal:

  • Tube naar keuze of gebruik die van de download
  • Verlopen
  • Patronen
  • Texturen
  • De textuur voor deze les

Downloads:

  • De tube voor deze les (klik op de tube om die te downloaden)
  • Verlopen inclusief bestand om verloop voor- en achtergrond te maken
  • Patronen
  • Texturen
  • Textuur voor deze les

Voorbereiden:

  • Maak een mapje voor deze les en noem die Kleuren
  • Download de tube en pak die in het mapje uit of
  • Open een eigen  tube in PSP
  • Download eventueel de verlopen, de patronen en de texturen en zet die in de betreffende map. Je vind die in Documenten/Corel PaintShop Pro/jouw versie of in de mappen die je zelf hebt aangemaakt.

https://zantarasvision.nl

Inleiding

Materialenpalet in PSP activeren

Beeld > Paletten > Materialen of druk op de F6 toets op je toetsenbord

Je materialenpalet ziet er zo uit

Materialenpalet
Klik bij "Standaa" op het pijltje om meer paletten te zien

Je kunt de voor- en achtergrond omdraaien door op het gebogen pijltje tussen de kleurvlakken te klikken. Door in een kleurvlak te klikken, kom je in het menu “Eigenschappen van materiaal“.

Vanaf PSP X7 ziet het menu “Eigenschappen van materiaal” er standaard anders uit dan in de versies daarvoor.

Om de versie van voor X7 actief te maken ga je naar:

Bestand > Voorkeuren > Algemene programma voorkeuren >

Paletten > Vink Klassieke materiaaleigenschappen gebruiken

Eigenschappen materialenpalet

Klassiek (voor X7)
Vanaf X7

In bijna alle PSP lessen kom je kleuren tegen die met # beginnen en daarna een aantal cijfers, bijvoorbeeld #f5ecc00, zoals in het voorbeeld hierboven.

In het vakje HTML kun je zo’n kleurnummer ingeven of uit de les plakken. Zo krijg je precies de juiste kleur.

 

Patronen kunnen als achtergrond of invulling van kleuren worden gebruikt Het effect kan worden gewijzigd door Hoek/Schaal te veranderen Textuur geeft een extra effect aan een achtergrond of kleur(verloop) Het effect kan worden gewijzigd door Hoek/Schaal te wijzigen

Tot PSP X6 worden verlopen, patronen en texturen standaard meegeleverd met PSP versies. Vanaf X6 moet je daarvoor de Ultimate versie kopen en apart downloaden.
Er zijn echter veel (Engelstalige) sites waar je alles gratis kunt downloaden. Onderaan de les vind je een aantal links.
Heb je geen Ultimate versie(s) van PSP dan heb je 1 bestand nodig om een verloop van voor- en achtergrond te kunnen maken”Corel_06_029.pspgradient
Ik heb de verlopen die bij X7 horen ingepakt en daar zit dat bestand in.
De download link staat bovenin bij Downloads.

Uitgebreide uitleg van het materialenpalet

Je materialenpalet vormt de basis voor de kleurcombinaties van je creatie. In veel lessen kom je de term kleurenpalet tegen. Dit is hetzelfde als materialenpalet

  • Je kunt eigen kleuren kiezen en combinaties ervan
  • Je kunt de kleuren die je gebruikt aanpassen aan de kleuren van een plaatje of tube
  • Je kunt, vanaf versie PSP X7, je eigen kleurenpalet maken en opslaan. Kijk bij PSP Techniek > Zelf maken > Kleurenpalet

Kennismaken met het materialenpalet

Basiskleuren

  • Klik  met je muis in het vakje van de voorgrond- of achtergrondkleur in je materialenpalet
  • Je komt nu in het kleurenmenu.

Elke kleur heeft een eigen code, die internationaal hetzelfde wordt weergegeven. Dat is de HTML code uit het voorbeeld.
In veel lessen kom je dergelijke codes tegen. De codes zijn makkelijk om precies de goede kleur te kiezen.
Als je in een les zo’n code tegenkomt, kun je die kopiëren en in het vakje plakken of overtypen.
Een overzicht van de meest gebruikte HTML kleurcodes vind je bij Service > Kleurcodes

Verloop

Een verloop is een vermenging van een voorgrond- en achtergrondkleur

Verloop maken van voor- en achtergrondkleur

  • Om een verloop te maken klik je in het vakje van je voorgrondkleur in het palet
  • Je ziet dan dit menu
  • Klik op het kleine driehoekje rechts naast het zichtbare verloop (op het voorbeeld staat daar “klik” bij)
  • Het verloop van de gekozen voor- en achtergrondkleur staat meestal of als eerste of als laatste in de rij verlopen
  • Extra effecten kun je via Stijl of Hoek/Herhalingen toevoegen
  • Door voor- en achtergrondkleur om te draaien, draai je ook de verloopkleuren om, wat weer een heel ander effect kan geven.

Andere verlopen

Behalve een verloop van een zelf gekozen voor- en achtergrondkleur, kun je ook kiezen uit verlopen die door Corel worden geleverd of die je via sites kunt downloaden. Je kunt ook je eigen verlopen maken, maar daarover komt nog een aparte les.

Je vind andere verlopen door in of je voorgrondkleur of je achtergrondkleur te klikken en dan een verloop uit te kiezen. Zie voorbeeld hierboven.

Patroon

Een patroon kan als achtergrond of als invulling voor een kleur worden gebruikt.

Het effect kan worden aangepast door de nummers van Hoek/Schaal te wijzigen.
Meer patronen kun je zelf maken of op andere lessensites vinden.

Textuur

Textuur geeft, zoals de naam al zegt, een textuur-effect aan een kleur of verloop. Het effect heeft een grote mate van transparantie. Houd daar rekening mee als je een textuur gebruikt.

Het uiterlijk van de textuur kan worden aangepast door met de waarden van Hoek en Schaal te variëren. Het textuur-effect heeft een grote mate van transparantie , dus is het niet geschikt om als enige achtergrondlaag te gebruiken. Dat betekent dat de textuur op een aparte laag moet komen.

  1. Klik in de voorgrondkleur zodat het materialenpalet zich opent
  2. Kies als voorgrondkleur #7a2e54
  3. Klik nu in de achtergrondkleur en zet die op wit. Dit is html-code #ffffff
  4. Klik aan de rechterkant in het vakje links van Textuur zodat het vinkje zichtbaar is
  5. Klik nu in het kleine driehoekje rechts in het textuur. Je ziet nu alle beschikbare texturen
  6. Zoek naar het textuur Asfalt
  7. Je ziet nu dat een textuur veel transparantie (doorzichtigheid) heeft. Zo ziet je laag er straks ook uit.
  8. Maak dus eerst een nieuwe rasterlaag aan> Lagen > Nieuwe Rasterlaag
  9. Vul de laag met wit
  10. Lagen > Nieuwe Rasterlaag
  11. Vul de laag met de textuur

Vergeet niet om daarna het vinkje bij Textuur weer weg te halen, anders wordt het bij de volgende kleurvulling weer automatisch toegepast.

Dit zijn de basismogelijkheden van het materialen palet.

Keuze van weergave van materialenpalet

Met PSP X7 bracht Corel een nieuwe weergave van het materialenpalet uit. Zie daarvoor de les PSP X7 – Materialenpalet
Elke nieuwe PSP versie heeft standaard nu die nieuwe weergave.
Heb je al eerder met PSP gewerkt en wil je de vertrouwde weergave weer terug?
Sinds PSP X8 – Servicepack 2 kan dat weer

  • Bestand > Voorkeuren > Algemene programma voorkeuren > Links Paletten > In het grote vlak, vink  Klassieke materiaaleigenschappen gebruiken aan

Klik op pagina 2 om de oefening te maken

Deze les gaat verder met de tube van de download. Gebruik je een eigen tube, pas dan de kleuren aan met je gereedschap Pipet.

Open de gekozen tube in PSP

01.

  1. Venster > Documenten met tabs
  2. Bestand > Nieuwe afbeelding >Transparant > Breedte 640 pixels > Hoogte 480 pixels
  3. Maak je tube actief door op de tab met de naam van de tube te klikken
  4. Klik in je lagenpalet op de bovenste laag en zet die op slot door op het oogje te klikken
  5. Maak de onderste laag (de vaas met bloemen) actief door erop te klikken
  6. Gereedschap pipet
  7. Klik in de vaas om je voorgrondkleur te kiezen – Ik heb voor #db9780 gekozen
  8. Klik dan in het vakje van de achtergrondkleur
  9. Gebruik weer je pipet en kies een kleur uit een van de bloemen. Bij voorkeur een lichte kleur. Ik heb voor kleurcode #9fa0cc gekozen
  10. Klik in het vakje van je voorgrondkleur en daarna op de tab Verloop en gebruik deze instellingen: Stijl Lineair – Hoek/Herhalingen op 0 – Omkeren NIET aanvinken

02.

  1. Ga naar Vlakvulling (je emmertje) en terug naar je nieuwe afbeelding.
  2. Klik in de afbeelding om het vlak met het verloop te vullen
  3. Lagen > Nieuwe rasterlaag
  4. Klik in je materialenpalet op het verloop en in het menu op de tab Patroon – Zoek het patroon de naam van de tube – Zet Schaal op 250
    Klik rechts op Textuur en zoek Papier Contrast> Hoek op 0 – Schaal op 80

     

  5. Vul de nieuwe rasterlaag met de nieuwe voorgrond en zet de laagdekking op 15
  6. Klik met je rechter muisknop op de laag – Dupliceren – Afbeelding – Spiegelen
  7. Klik op de tab van de tube > Bewerken > Kopiëren > Ga naar je afbeelding > Bewerken > Plakken als nieuwe laag
  8. Aanpassen – Verscherpen – Onscherp masker – Bereik 4 – Kracht 90 – Knippen 5 – Alleen luminantie aangevinkt

03.

  1. Lagen > Nieuwe Rasterlaag
  2. Klik in het lagenpalet op de laag Kopie van Raster 3 om de laag te activeren
  3. Selecties – Alles selecteren – Selecties – Wijzigen – Selectieranden selecteren  met deze instellingen
  4. Selecties – Omdraaien
  5. Klik in je voorgrondkleur en zoek bij Verloop je eerdere verloop op – Haal het vinkje bij Omkeren weg
  6. Klik boven de selectierand en vul met het verloop
  7. Selectie laten staan
  8. Effecten – 3D Effecten – Slagschaduw met deze instellingen
  9. Herhaal de slagschaduw maar zet Verticaal en Horizontaal op -3
  10. Effecten- Textuur effecten – Zacht plastic met deze instellingen
  11. Klik in het kleurvak en zet bij HTML deze code #a65844
  12. Selecties – Niets selecteren
  13. Afbeelding – Formaat wijzigen – zet op 90% – Bicubisch – Alle lagen wijzigen NIET aangevinkt
  14. Gereedschap verplaatsen

    – verplaats de tube zodat de vaas tegen de onderrand staat

  15. Lagen > Nieuwe rasterlaag – zet je watermerk op deze nieuwe laag

04.

  1. Lagenpalet – klik op een laag – Rechter muisknop – Samenvoegen – Alle lagen samenvoegen
  2. Afbeelding – Randen toevoegen – 2 pixels symmetrisch – klik in het kleurvak en kies zwart
  3. Bestand – Exporteren – JPEG optimalisatie – sla je creatie op

Variatie

Zelfde bewerkingen, maar voorgrondkleur op wit en achtergrondkleur op #7c96e5

Dit was de les

Les bijgewerkt op: 21.01.2014