Oorspronkelijke les: 29.12.2012
Updates: 31.08.2017 – 07.09.2022

Deze les is in alle, nog werkende, versies van PSP te maken.

Doel van de les:

  • Kennismaking met maskers
  • Toepassen van maskers in afbeeldingen
  • Het maken van misted tubes met behulp van een masker
  • Zelf een masker maken

Materialen:

  • 1 foto of afbeelding naar keuze
  • 1 masker 20/20
  • 1 masker ZV_blurryleaves
  • 1 masker ZV_photoframe
  • 1 tekst van Godfried Bomans
  • 1 basisvorm (standaard in PSP)

Downloads:

Voorbereiden:

  • Maak een mapje voor deze les en plaats daarin je afbeelding
  • Download het zip-bestand met de maskers en sla dat op in je mapje 
  • Pak de zip-bestanden van de maskers uit in je map Maskers
  • Download maskers van Zantara’s Share ook in de map Maskers
  • Open je afbeelding in PSP
  • Open het masker voor deze les ook in PSP
  • Kies met je gereedschap Pipet een lichte kleur uit je afbeelding als voorgrondkleur en een donkerder kleur als achtergrondkleur

Inleiding:

Wat zijn maskers

 

Maskers zijn (bijna altijd) zwart/witte afbeeldingen of vormen die gebruikt worden om een (meer)kleurige achtergrond te maken,

 

Corel slaat standaard maskers op in:   C://ProgramData/Corel/Corel PaintShop Pro xx /Corel_07

 

Voorbeeld van de map in PSP 2022, maar dit is voor elke versie hetzelfde
Waar gebruik je maskers voor
  • Sierranden en versieringen maken
  • Een achtergrond vanuit een masker maken
  • Een afbeelding tot masker maken
  • Het “Misted” effect dat je bij tubes/plaatjespenselen ziet op een plaatje toepassen
Hoe gebruik je maskers

Er zijn drie manieren om maskers toe te passen:

  1. Door gebruik te maken van twee lagen met verschillende kleuren
  2. Door gebruik te maken van een afbeelding en die als masker op een enkele laag toe te passen
  3. Door een wazige rand om een afbeelding te maken, zodat een een “misted” tube wordt.

De maskers in de download bevatten alle drie de mogelijkheden.

De les:

In deze les passen we alle drie de maskermogelijkheden toe om een creatie te maken

01.

  1. Open een nieuwe, transparante, afbeelding van 800 pixels breed en 600 pixels hoog
  2. Vul de afbeelding met de voorgrondkleur
  3. Lagen > Nieuwe rasterlaag
  4. Draai voor- en achtergrondkleur nu om, zodat de lichte kleur nu  je voorgrondkleur wordt
  5. Vul de nieuwe laag met de nieuwe voorgrondkleur
  6. Lagen  >  Nieuwe maskerlaag > Uit afbeelding > zoek het masker ZV_blurryleaves
  7. In je lagenpalet zie je dit:
    Raster 1 is de achtergrondlaag > Raster 2 is de tweede laag die je maakte > Masker – Raster 2 is het masker dat nu op een laag staat > Groep Raster 2 is hoe de laag eruit gaat zien als je Raster 2 en Masker – Raster 2 samenvoegt
  8. Ga in je lagenpalet op een van de drie maskerlagen staan – Rechter muisknop – Samenvoegen – Groep samenvoegen

02.

In dit gedeelte gaan we een “misty” effect toepassen op de gekozen afbeelding. Hiervoor gebruiken we het masker 20/20

  1. Open de foto in PSP
  2. Lagen > Laag maken van achtergrondlaag 
    Dit zet de achtergrondlaag om in een rasterlaag, zodat we de laag kunnen bewerken
  3. Open het masker 20/20 in PSP (we hebben dat masker ook in de map Maskers gezet, maar dit is ook een mogelijkheid)
  4. Ga terug naar de foto
  5. Lagen > Nieuwe Maskerlaag >Uit afbeelding > Kies 20/20. Luminantie van bron is aangeklikt
  6. Lagenpalet > Klik met je rechter muisknop op de bovenste laag > Samenvoegen > Groep samenvoegen
Het 20/20 masker geeft bijna altijd een donkere rand. Houd daar rekening mee met je achtergrond

03.

  1. Bewerken > Kopiëren
  2. Ga naar je creatie
  3. Bewerken > Plakken als nieuwe laag
  4. Sluit de foto. Klik op NEE als wordt gevraagd of je wijzigingen wilt aanbrengen. Zo wordt het origineel bewaard en niet de versie met het masker
  5. Lagenpalet > Zet de laagdekking van deze laag op 50

04.

  1. Open de tekstlaag ZV_bomans
  2. Bewerken > Kopiëren
  3. Ga naar je creatie
  4. Bewerken > Plakken als nieuwe laag
  5. Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw met deze instellingen
  6. Herhaal de slagschaduw maar nu met de Verschuiving Verticaal en Horizontaal op -1

05.

  1. Lagenpalet > Activeer de laag Groep – Raster 2  door erop te klikken
  2. Lagen > Masker laden/opslaan > Masker laden vanaf schijf > Zoek het masker ZV_photoframe en vink “Masker omkeren” aan
    Probeer eens uit wat je voor effect krijgt als je Transparantie omkeren NIET aanvinkt. Klik dan op Bewerken > Ongedaan maken en laad dan opnieuw het masker maar vink nu Transparantie omkeren WEL aan.
  3. De laag Masker – Groep – Raster 2 is nu automatisch geactiveerd. Klik erop met je rechter muisknop > Samenvoegen > Groep samenvoegen
  4. Effecten > Randeffecten > Accentueren
  5. Lagen > Nieuwe rasterlaag > Plaats hierop je watermerk
  6. Lagenpalet > Klik op een willekeurige laag met je rechter muisknop > Samenvoegen > Alle lagen samenvoegen

Het voorbeeld en de variatie staan bovenaan de les.

 

Zelf een masker maken

Het is niet moeilijk om zelf een masker te maken.
Maskers kun je maken door, bijvoorbeeld, een basisvorm te maken en te bewerken en dat als masker op te slaan.
Verder kun je een tube als masker gebruiken of zelf een sierrand maken.

In onderstaande oefening maken we zelf een sierrand en slaan het geheel als masker op.

  1. Maak een nieuwe, transparante, afbeelding aan van 640 pixels breed x 480 pixels hoog
  2. Kies zwart voor je voorgrondkleur en wit voor je achtergrondkleur
  3. Vul je afbeelding met zwart
  4. Draai voor- en achtergrond om zodat wit nu je voorgrondkleur wordt
  5. Selecties – Alles selecteren – Selecties – Wijzigen – Selectieranden selecteren – Binnen aanvinken – Randbreedte op 25
  6. Vul de selectie met wit – Selectie laten staan
  7. Effecten – Textuur effecten – Mozaïek Antiek- Kies bij Instellingen de standaard waarden
  8. Effecten – Randeffecten – Accentueren
  9. Effecten – Geometrische effecten – Sferisch – Zoek bij Instellingen Standaard – Selecties – Niets selecteren
    Klik op het masker voor het originele formaat. Je bent vrij om het masker te downloaden en te gebruiken
  10. Bestand – Exporteren – JPEG optimalisatie – Zoek je map Maskers – Geef je masker een naam en sla die op in de map.

De volgende keer kun je het zelfgemaakte masker onder de door jou gegeven naam terugvinden.

Het voorbeeld staat bovenaan de les.

Zie ook: