Het Materialenpalet

Het Materialenpalet is helemaal vernieuwd.
Vertrouwde functies zitten op een andere plaats of worden anders toegepast.
Nieuwe functies zijn toegevoegd en dat is best wennen.

Hieronder, via voorbeeldafbeeldingen en slideshows, wordt stap-voor-stap getoond hoe het nieuwe materialenpalet eruit ziet.

image.png

MATERIALENPALET BASIS

Zo ziet het nieuwe materialenpalet eruit
Zo ziet het nieuwe materialenpalet eruit

 

image.png

HET KLEURENWIEL

Het kleurenmenu in een nieuw jasje
Het kleurenmenu in een nieuw jasje

Door op, bijvoorbeeld, in de voorgrondkleur in je materialenpalet te klikken, opent zich een heel nieuw menu.

Voor een enkele kleur kun je nu kiezen uit:

  • Mono – Dit is het kleurgebruik zoals in eerdere versies van PSP
  • Aanvullend – PSP kiest hier een kleur die past bij de voorgrondkleur
  • Triade – Denk aan trio (drie). Een derde, complimenterende kleur die bij de gekozen voorgrondkleur past
  • Tetrade – Tetra = vier. PSP zoekt twee kleurenparen uit die bij je gekozen voorgrondkleur passen
  • Analoog – Aanvullende basiskleuren zoals rood, geel en oranje
  • Geaccentueerd – Contrasterende kleuren die bij de gekozen voorgrondkleur passen

Waar dit bijvoorbeeld handig kan zijn is als je van een les een eigen uitwerking moet maken en daar je eigen kleurenschema voor wilt gebruiken.
Of als een tube een bepaalde kleur heeft, kun je met je pipet een kleur kiezen en dan een van de kleuropties kiezen voor bijvoorbeeld een achtergrondkleur.
Ook kun je, door een van de opties voor de achtergrondkleur te gebruiken, mooie verlopen maken.

In het onderstaande voorbeeld is uitgegaan van de voorgrondkleur op .

 

image.png

SCHUIFREGELAAR

ZV_kleurenschuif

Het kleurenpalet van X7 is opgedeeld in het kleurenwiel, dat hierboven is uitgelegd.
Daarnaast heeft het kleurenpalet een andere functie: de schuifregelaar.
Die is vooral bedoeld om kleurnuances te maken. Het zou te ver voeren om elke functie hiervan apart uit te leggen.
In de praktijk zul je die ook weinig tot niet gebruiken als je lessen van lessensites of fora maakt.

Een uitzondering is de HSL-schuifregelaar. Hierover is al de nodige verwarring ontstaan bij X7-gebruikers.
Het lijkt erop alsof dat de nieuwe Inkleuren functie is, maar dat is niet het geval.
In het hieronder gebruikte voorbeeld is de basiskleur als hierboven, maar de uitleg geldt ook voor alle andere kleurcodes.
ZV_hslregelaar

We zien hier, lijkt het, het vertrouwde Inkleuren in een nieuw jasje.
In de praktijk werkt het heel anders dan het bekende Aanpassen > Kleurtoon en Verzadiging > Inkleuren

ZV_KV

Bij deze, vertrouwde, optie zijn de maximale waarden voor K en V 255.
Bij de HSL Schuifregelaar kun je de waarden veel hoger maken, maar is het resultaat heel anders

VOORBEELD

ZV_KVvoorbeeld
Een transparante afbeelding gevuld met de kleur #a72421

Op deze afbeelding passen we het vertrouwde inkleuren toe, met willekeurige waarden

ZV_inkleuren

Geven we diezelfde waarden in bij de HSL-schuifregelaar voor Kleurtoon en Verzadiging, dan krijg je een heel ander resultaat. Je krijgt een andere nuance van het blauw

ZVhsl

Dat is eigenlijk logisch, want je geeft aan dat je van een bepaalde kleur de kleurtoon en verzadiging wilt wijzigen. Het blauw is wat lichter geworden. De functie Inkleuren komt bij deze HSL optie niet voor.

Gebruik dus voor het Inkleuren de vertrouwde functie
Aanpassen > Kleurtoon en Verzadiging > Inkleuren

image.png

VERLOPEN EN TEXTUREN

Vanaf versie X6 levert Corel (nu Alludo) niet meer standaard verlopen en texturen mee met de basisversie van PSP.
Gebruik de materialen van oudere versies en laat PSP daarnaar verwijzen via

  • Bestand > Voorkeuren > Bestandslocaties > Verlopen > Zoek de map waar jij de verlopen hebt staan.

Het verloop voorgrond-/achtergrond is opgenomen in het bestand Corel (nu Alludo)_06_029.pspgradient
Die optie mis je als je geen verlopen van Corel (nu Alludo) zelf hebt.
Ik heb de verlopen die bij X7 horen ingepakt en je kunt ze hier downloaden: http://1drv.ms/1GORA0S

Om Patronen en Texturen te kunnen gebruiken, moet je Corel (nu Alludo) ook laten verwijzen naar materialen van oudere versies, of download nieuwe materialen van PSP sites.

Het menu ziet er iets anders uit, maar de vertrouwde functies werken nog hetzelfde. Het verloop van Voor- en Achtergrond is nu onderaan te vinden, in plaats van bovenaan

ZV_verlopen

De menu’s Patroon en Textuur hebben te weinig veranderingen om daar apart op in te gaan. Er zijn geen functies bijgekomen, het staat alleen iets anders.

Loading