Terug naar PSP Technieken

Vlakvulling of vulemmer – de mogelijkheden

Dit is een lange les met veel informatie. 
Het handigste is als je het per onderdeel leest en uitprobeert en dan voor het volgende deel op een ander moment terugkomt.
De les is vooral bedoeld voor hen die foto’s bewerken of daar mee willen gaan experimenteren.
In creatieve PSP-lessen komen de hier beschreven mogelijkheden nooit of heel erg weinig voor

Heb je een tablet of smartphone? Zoek daar dan deze les op en leg die naast je computer/laptop.
Zo heb je de les naast je liggen, terwijl je de stappen uitvoert

Elk onderwerp heeft linken naar het betreffende gedeelte in de les

Gereedschap Vlakvulling (vulemmer)
Uitleg over het Gereedschap Vlakvulling


Voorbeeld 1 (creatie)

Voorbeeld (bewerken van een voorbeeldfoto)

Er is geen PSP les te vinden dat geen gebruik maakt van het Gereedschap Vulemmer

Standaard staat er in een les: Vulemmer > vul met je kleur/verloop en dat is ook meestal voldoende. Maar je kunt meer met het gereedschap.

In deze les zie je wat er allemaal mogelijk is. In de loop van de PSP versies, zijn er mogelijkheden toegevoegd of veranderd. De naam vulemmer is veranderd in “Vlakvulling” Ik kan niet meer nakijken wanneer die naam gewijzigd is, maar in PSP X9 het al “Vlakvulling”. Vanaf PSP X9 zijn er de mogelijkheden “Kleurwisselaar” en “Verloop vullen” bijgekomen. Ook zijn er meer mogelijkheden voor de voorinstellingen.

Doel van de les:

  • Het werken met de gereedschappen Vlakvulling, Kleurwisselaar en Verloop vullen

Materialen:

  • Een kleur van een standaard kleurenpalet
  • Een verloop naar keuze
  • Een masker naar keuze
  • Insteekfilter Mehdi – Sorting Tiles
  • Twee tubes en een paar foto’s om een complete creatie te maken
  • De foto in de les voor het Gereedschap  Verloop vullen

Gereedschap Vlakvulling

Zo zag het icoontje van het Gereedschap Vlakvulling er in PSP 9 (van Jasc) uit. Bron van de afbeelding: oudje.nl
Het icoontje voo het Gereedschap Vulemmer is sinds PSP X2 niet echt veel veranderd

Het gereedschap Vlakvulling is sinds de eerste PSP versie niet veranderd, behalve hoe het icoontje er uitziet. Je kiest een voorgrondkleur of verloop, klikt op het gereedschap en klikt dan in je afbeelding om die met de kleur of het verloop te vullen
In heel veel PSP lessen op het internet wordt de term “vulemmertje” gebruikt.
Dat is hetzelfde als Vlakvulling. In feite vul je een vlak van je creatie

Mogelijkheden van de voorinstellingen

Afstemmingsmodus > Geen Tolerantie > niet instelbaar in deze afstemmingsmodus Mengmodus > Normaal Dekking > 100

Als je nooit foto’s bewerkt, dan kun je dit onderdeel gewoon overslaan. In creatieve lessen wordt alleen gebruik gemaakt van de standaard instellingen, tenzij anders vermeld en dan wordt er precies beschreven welke instelling je dan nodig hebt.

Hierboven zie je de standaard voorinstellingen voor het Gereedschap Vlakvulling.
Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden om een vlak te vullen.

Afstemmingsmodus
In de praktijk zul je, vermoedelijk, alleen de optie “Dekking” gebruiken
Tolerantie
Bepaalt hoe nauwkeurig de geselecteerde pixels moeten overeenkomen met de pixel waarop je klikt
Ik heb nog niet ontdekt wat hiermee bedoeld wordt. Ik heb allerlei waarden geprobeerd en het leek geen verschil te maken. Heb jij er ervaring mee en kun je me dat in Jip en Janneke taal uitleggen? Stuur me dan een mail met uitleg. Ik voeg de uitleg dan toe met jouw credit.
Alle lagen gebruiken
Alleen actief als je met meerdere lagen werkt
Mengmodus
Dit zijn dezelfde opties als die je in het Lagenpalet tegenkomt. Er zijn twee extra mogelijkheden: Scherm en Achter verven
Dekking
Het getal bepaalt hoe dekkend het vlak wordt gevuld. Hoe lager het getal, hoe transparanter de vulkleur

01.

Voorbeeld 1

  1. Maak een nieuwe, transparante, afbeelding van 350 pixels hoog en breed
  2. Kies een willekeurig verloop > Lineair > Hoek en Herhalingen op 0 > Omkeren niet aanvinken
  3. Gereedschap Vlakvulling (vulemmertje) >  klik in de afbeelding om die met het verloop te vullen
  4. Lagen > Nieuwe Rasterlaag
  5. Kies een contrasterende kleur als nieuwe voorgrondkleur (zie voorbeeld)
  6. Effecten > Insteekfilters > Mehdi > Sorting Tiles met deze instellingen:  Blockrange 300-500 – Blok 400 – Plus
  7. Laat je fantasie werken om de afbeelding verder af te maken
Zo zou je creatie er uit kunnen zien
Deze variatie is door mijn vaste lessentester Jeanine gemaakt

Voorbeeld 2

  1. Maak een nieuwe, transparante, afbeelding van 350 pixels breed en hoog
  2. Zet je voorgrondkleur op #c01da2 en de achtergrondkleur op wit #ffffff
Zet je voor- en achtergrondkleur volgens voorbeeld
Afstemmingsmodus > Dekking Tolerantie > 40 Mengmodus > Zacht licht Dekking > 65
Doordat je de dekking op 65 hebt gezet, zie je dat in je lagenpalet als gedeeltelijke transparantie
Zo ziet je afbeelding eruit. Door de tolerantie, mengmodus en dekking te veranderen, kun je een heel andere kleurschakering krijgen. Zo kun je met een nieuwe laag, met dezelfde basiskleur, nieuwe schakeringen maken. De kleur in je materialenpalet blijft ongewijzigd

4. Je hebt nu twee lagen. Prima geschikt om een masker op toe te passen
5. Gebruik een tube en pas het formaat aan
6. Lagenpalet > Rechter muisknop > Alle lagen samenvoegen
7. Maak een rand om de afbeelding. Ik heb gebruik gemaakt van een script

Het Script heet “Slonzige randen” en zit standaard in je scripts van PSP.
Weet je niet hoe je een script kunt gebruiken? Kijk bij de les Scripts 1 – Wat zijn scripts

Klik met je linker muisknop om de afbeelding met de voorgrondkleur te vullen
Klik met je rechter muisknop om de afbeelding met de achtergrondkleur te vullen

Gereedschap Kleurwisselaar

Voor dit onderdeel downloaden we een foto met een enkele bloem

 

Voorbeeld 1

  1. Ga naar DEZE pagina, klik met de rechter muisknop op de afbeelding en kies “Afbeelding opslaan als”
  2. Open de afbeelding in PSP > Lagen > Laag maken van achtergrondlaag
  3. Gereedschap Toverstaf met deze instellingen: Modus onbelangrijk > Afstemmingsmodus =RGB-waarde > Tolerantie =12 > Aaneengesloten aangevinkt > Doezelen =0 > Anti-Alias aanvinken > Binnen
  4. Klik met de toverstaf in de zwarte achtergrond
  5. Selecties > Omkeren
  6. Selecties > Laag maken van selecties
    Je maakt een aparte laag van de bloem, zodat je met mengmodus en laagdekking kunt variëren
  7. Materialenpalet > Kies palet Festival of Color of gebruik het standaard kleurenpalet of een eigengemaakt kleurenpalet
    Het is nu onbelangrijk wat je voor- of achtergrondkleur is, omdat we gaan werken vanuit het stalenpalet
  8. De bloem is nog steeds geselecteerd
  9. Gereedschap Kleurwisselaar (zie voorbeeld boven dit onderdeel) > Klik in het tweede vakje van links op de bovenste rij (rood)  van het kleurenpalet en zie hoe de bloem in die kleur verandert. De bloem is nu heel donkerrood en onnatuurlijk
  10. Lagenpalet > Zet de mengmodus van de bloem op Bleken
  11. Laat de selectie staan
Originele kleur
Met de rode kleur gevuld
Mengmodus bleken geeft de bloem weer een natuurlijke kleur. Ook het hart van de bloem is weer zichtbaar
  1. Lagenpalet > Zet de bovenste laag op slot en selecteer dan de onderste laag
  2. Afbeelding > Formaat wijzigen > Wijzig formaat naar 200% – Nieuwe resolutie met: Pixelformaat wijzigen> Formaat van alle lagen wijzigen NIET aangevinkt
  3. Selecties > Omkeren (dit zie je niet, maar het komt goed)
  4. Aanpassen > Vervagen > Gaussiaanse vervaging – Bereik op 69
  5. Effecten > Artistieke effecten > Ballen en bellen > Neem de instellingen over van de voorbeelden hieronder

 6.  Aanpassen > Zachtheid > Zachte focus > Standaard instellingen
 7.  Selectie > Omkeren
 8. Je ziet nu de bloem binnen de selectie
 9.  Aanpassen > Vervagen > Gaussiaanse vervaging > Bereik weer op 69
10. Lagenpalet > Haal nu de bovenste laag weer van het slot en blijf daarop staan
11. Effecten > Randeffecten > Accentueren
12. Effecten > Slagschaduw > Verschuiving Verticaal/Horizontaal = 5 – Dekking = 50 – Vervagen = 32 – Kelur = #f7e475. Herhaal de slagschaduw, maar zet de verschuivingen nu op -5
13. Selecties > Niets selecteren

Je afbeelding kan er nu zo uitzien

 

Maak de creatie af door er een rand om te maken. Kies je eigen technieken hiervoor

Het doel van dit gereedschap is dat je dus met een simpele handeling een  kleur van een object helemaal kunt veranderen.

Gereedschap Verloop Vullen

Gereedschap Verloop vullen

Voorbeeld

Een saai onderwerp op de foto, maar dit is wel geschikt om te oefenen
Download de afbeelding op Pixabay HIER of gebruik een eigen foto
Liefst een vrouw met een jurk of rok met maar 1 kleur of een man met een t-shirt of broek in 1 kleur

01.

  1. Klik met je rechter muisknop op de foto en kies “Afbeelding kopiëren”
  2. Open PSP en klik met je rechter muisknop in je werkvlak en kies “Plakken als nieuwe afbeelding”
  3. Lagen > Laag maken van achtergrondlaag
  4. Gereedschap Selectie > Modus Toevoegen > Afstemmingsmodus RGB-waarde > Tolerantie 12 > Aaneengesloten > Doezelen 0 > Anti-Alias aanvinken > Buiten
  5. Selecteer nu de witte achtergrond en vergeet ook het stukje tussen lichaam en armen, tussen de duim en andere vingers en tussen de benen van de man niet
  6. Kies een afstekende voorgrondkleur. In het voorbeeld is voor #f5d385 gekozen vanwege het toegepaste effect op de kleur (zie voorbeeld hieronder)
  7. Lagen > Nieuwe rasterlaag
  8. Gereedschap Vlakvulling met deze instelling: Afstemmingsmodus = Geheel dekkend > Tolerantie is niet instelbaar > Alle lagen gebruiken aanvinken >Mengmodus = Lichter > Dekking = 75
  9. Vul de selectie met de kleur en zie dat die lichter is dan de gekozen kleur (door de mengmodus en dekking)
  10. Effecten > Textuureffecten > Textuur > Kies Bricks (standaard in PSP)
  11. Selecties > Niets selecteren
  12. Lagenpalet > Rechter muisknop > Samenvoegen > Omlaag samenvoegen
Zo zou je afbeelding er nu uit kunnen zien

02.

  1. Gereedschap Slimme Selectiespenseel met deze instellingen > Modus – Toevoegen > Grootte – 17 > Doezelen – 0 > Tolerantie – 50 > Anti-Alias aanvinken > Buiten > Intelligente randselectie aanvinken (heb je een andere foto, dan kunnen  je instellingen net iets anders zijn, dat moet je zelf even uitproberen
  2. Klik in het witte t-shirt (of het kledingstuk op jouw foto) en maak ruwweg een omtrek totdat het kledingstuk is geselecteerd
  3. Lagen > Laag maken van selectie
  4.  Materialenpalet > Zoek een verloop of maak er een van een voor- en achtergrondkleur > Radiaal > Hoek en Herhalingen op 0
  5. Gereedschap Verloop Vullen (zie voorbeeldje hierboven) Met deze instellingen. Kleur = wit
  6.  Klik in de zoom van het t-shirt > Houd de muisknop ingedrukt en trek het emmertje naar boven tot ongeveer navelhoogte en laat de muisknop dan los
  7.  Het t-shirt heeft nu het kleur van het verloop
  8. Aanpassen > Vervagen > Gaussiaanse vervaging > Bereik op 50
De selectie blijft staan
Met het draaihandeltje regel je de richting van het verloop. Met de blokjes kun je de kleur en dus het effect van de kleur in de voorinstelling veranderen
  1. Zet je muiscursor bij het draaihandeltje. Je ziet dat het nu een wijzend handje is
  2. Druk je linker muisknop in en draai naar links tot net boven de schouder, zodat het draaihandeltje weer in de afbeelding is en laat de muisknop los
  3. Klik nu in het eerste blokje, direct onder het draaihandeltje. Je ziet de kleur bij die schouder wit worden (het wit dat je bij de voorinstellingen hebt staan) > verander de kleur bij de voorinstellingen in zwart
    Dus eerst in het blokje klikken en dan pas de kleur wijzigen
  4. Klik in het volgende blokje en schuif dat wat naar beneden. Je ziet nu dat er meer zwart is
    Zo werkt dat met alle blokjes. Je kunt kleur veranderen door de kleur bij de voorinstelling te veranderen, door de blokjes dichter bij elkaar te trekken of juist verder van elkaar af
  5. Aanpassen > Vervagen > Gaussiaanse vervaging > Bereik 50
  6.  Lagenpalet > Zet de mengmodus van de laag op Kleur. De boorden van het shirt worden nu weer zichtbaar
  7. Aanpassen > Kleurtoon en Verzadiging> Levendigheid > Zet het schuifje op 57
  8. Selecties > Niets selecteren
  9. Versier het t-shirt
Geen spannend resultaat, wel een goede oefening
nl Nederlands
X