Een serie lessen over de verschillende manieren om selecties te maken en te gebruiken.

Les 1 : Gereedschap selectie

Les 2 : Functie selectie

Doel van de lessen:

  • Kennismaken met de functie van het gereedschap Selectie en het toepassen ervan
  • Kennismaken met de functie selecties die je in de werkbalk vindt.

Voorbereiden:

  • Maak een nieuwe, transparante, afbeelding van 640 pixels breed en 480 pixels hoog en vul die met zwart. Gebruik dat als oefenvel voor het maken van selecties.

***

Inleiding:

Dit is een theoretische les. Het doel is om uit te leggen hoe selecties worden gebruikt, wanneer en het effect ervan.

Het gebruik of maken van selecties is een veel voorkomende functie in alle versies van PSP, omdat er zoveel toepassingen voor zijn.

  • Je kunt zelf selecties maken en zo accenten, met een ander kleurtje en/of bewerking aan je afbeeldingen toevoegen
  • Je kunt een kant en klare selectie uit je map selecties laden en PSP heeft dan de plek en vorm al voor je ingesteld.
  • Je kunt (effen) achtergronden makkelijk verwijderen
  • Je kunt, op verschillende manieren, objecten op een afbeelding selecteren en die dan verwijderen en als apart object opslaan
  • Je kunt een gebied selecteren om dat verder te bewerken. Denk hierbij, bijvoorbeeld, aan randen om een afbeelding. Maak je meerdere randen dan kun je die apart selecteren en bewerken

PSP kent twee manieren om objecten of gedeelten van een afbeelding te selecteren:

  • het gereedschap Selectie die je kunt vinden in je gereedschap balk
  • de functie Selectie, die je kunt vinden in je werkbalk 

In deze les worden de verschillende manieren om selecties te gebruiken, uitgelegd.

Op lessensites kom je de term “trek een selectie….” tegen. Dan wordt dus gevraagd om het gereedschap Selectie gebruik te maken.

Als je klaar bent met het maken en/of bewerken van selecties, dan kies je Selecties – Niets selecteren

Komt het materiaal van een les met selecties, dan zet je die in je map Selecties. Iemand anders heeft dan een selectie gemaakt, die jij later in de les op je afbeelding laadt.

***

Deel I

Het gereedschap Selectie

Gereedschap selectie

Het Slimme selectiepenseel en Automatische selectie vind je alleen nog in PSP X6

Het gereedschap Selectie wordt gebruikt om zelf delen of objecten op een afbeelding te selecteren. Er zijn verschillende manieren om selecties te maken of gebieden te selecteren

Een selectie maak je op een rasterlaag. Gebruik je een afbeelding die alleen een achtergrondlaag heeft, verander die dan in een rasterlaag met Lagen – Omzetten in rasterlaag

Een selectie wordt zichtbaar door een bewegende stippelrand om de selectie. Deze bewegende rand wordt ook wel Miertjes genoemd in lessen

Selectie Voorinstellingen

Voorinstellingen selecties

Selectietype > hiermee wordt bepaald welke vorm de selectie op jouw afbeelding krijgt

Voorbeelden selecties

In dit voorbeeld zijn de verschillende selecties naast elkaar getrokken.

Je kunt echter ook selectievormen combineren. In onderstaand voorbeeld is het tweede vierkant vanuit het midden van het eerste vierkant getrokken.

Samengevoegde selectie

Zo kun je je eigen vormen bedenken door verschillende vormen op die manier met elkaar te verbinden.

Modus > hiermee bepaal je of het door jou geselecteerde gebied wordt Verwijderd uit de afbeelding, Vervangen wordt of Toegevoegd. Die laatste gebruik je als je meerdere delen van een afbeelding wilt selecteren. In de twee voorbeelden hierboven is dus de modus Toevoegen gebruikt

Doezelen > Hoe hoger het getal, hoe ronder en mistiger de selectie zal zijn

Doezelen

Anti-Alias > De functie van Anti-alias is om de lijnen tussen je afbeelding en een selectie vloeiender te maken. Vink je de optie niet aan, dan wordt die scheidingslijn wat meer gekarteld.

Aangepaste selectie > Met deze optie kun je precies instellen waar de selectie op je afbeelding moet komen.

image

Voorbeeld:

De afbeelding is 640 pixels breed en 480 pixels hoog. Dit zijn de (voorbeeld) instellingen voor een aangepaste selectie

Aangepaste selectie

Op je afbeelding komt de selectie er dan zo uit te zien. Dat wil zeggen dat de selectie boven en links tegen de rand begint, rechts op 530 pixels eindigt en onder op 397 pixels eindigt.

image

 

 ***

Selectie maken van:

Deze opties worden weinig gebruikt en daarom in deze, toch al lange les, niet behandeld.

***

Selectie uit vrije hand (lasso):

image

Deze manier wordt gebruikt om een object uit een afbeelding te selecteren.

Het werken met het lassogereedschap is een precisie werk, omdat je precies de contouren van het object moet volgen.

Mijn ervaring is dat je het beste met selectietype Intelligente randselectie kunt werken en de instellingen zoals op het voorbeeld.

Selecteer telkens een klein stukje, klik 1x met je linker muisknop en selecteer het volgende stukje, etc. Als je helemaal rond bent, dubbelklik je om de selectie te voltooien.

Je kunt een nieuwe laag maken van zo’n selectie en die laag bewerken of je kunt het object zo uit de afbeelding verwijderen.

Voorbeeld:

Selectie

***

Gereedschap Toverstaf

Toverstaf

Dit is een selectiemethode die heel veel gebruikt wordt, vooral bij randen om een afbeelding.

In lessen op PSP sites zal worden aangegeven welke instellingen je nodig hebt voor die les.

Algemeen kun je aanhouden dat het gereedschap Toverstaf het beste werkt bij een enkele kleur en een die afstekend is van de kleuren erom heen.

Daarom lees je vaak in lessen dat je eerst een rand zwart, dan een rand wit en dan weer een rand zwart moet maken. Die witte rand kan makkelijk worden geselecteerd met de toverstaf en die selectie kun je dan weer bewerken.

Een witte achtergrond van een afbeelding, kan prima snel worden geselecteerd met de toverstaf, maar een eventuele slagschaduw op de afbeelding wordt dan niet meegenomen.

De meest gebruikte afstemmingsmodus is RGB-waarde, oftewel de nummers van een bepaalde kleur (kijk maar in je kleurenpalet als je een kleur selecteert).

Overige instellingen hangen helemaal af van wat je selecteert in een afbeelding. Dat komt vooral neer op instellingen uitproberen als je zelf een creatie maakt.

Voorbeeld:

image image image
Je ziet dat de lucht hier overbelicht is, zodat die wit is geworden. Dat is een goed contrast met het gebouw en makkelijk met je toverstaf te selecteren Op de selectie is het filter Muhra Meister – Cloud toegepast Of je vult het met de kleur van een stralende, wolkeloze zomerdag.

 ***

Slimme selectiepenseel (alleen in PSP X6)

Intelligente randselectie

Een nieuwe functie die lijkt op het gereedschap Toverstaf, maar nu geschikt om objecten in een afbeelding geheel te selecteren.

Zet de modus standaard op Toevoegen – Grootte is afhankelijk van hoe groot het object is dat je wilt selecteren – Doezelen laat je op 0 – Anti-alias aangevinkt. Gebied is binnen en Intelligente randselectie is ook altijd aangevinkt.

Ook hier moet de achtergrond dan wel een afstekende kleur hebben

image

Je kunt nu met je toverstaf in het hondje klikken en je muis voorzichtig naar de buitenrand slepen. Het hele hondje wordt nu automatisch geselecteerd.

Je hoeft daarmee dus niet meer zorgvuldig de buitenranden van het hondje te selecteren zoals je bij het gereedschap Lasso wel moet.

Deze methode is heel geschikt als je zelf tubes wilt maken.

***

Automatische selectie

Automatische selectie

Ook een nieuw gereedschap in PSP X6.

Als je een object (zoals het hondje hierboven) wilt selecteren, kun je met dit gereedschap ook een kader om het object trekken.

Als de achtergrond genoeg contrast heeft met het object, dan wordt het hondje automatisch geselecteerd.

Doezelen laat je op 0 staan als je alleen het object wilt selecteren en Anti-alias aangevinkt voor vloeiende randen. Buiten of Binnen hangt af van wat je selecteert.

Hoe goed dit gereedschap werkt is echt helemaal afhankelijk van de kleuren van achtergrond en object.

***

Dit was de les over het gereedschap selectie. In de volgende les worden de mogelijkheden van de functie selectie in je werkbalk uitgelegd.

Bronnen foto’s morgueFile

Loading