Deze les is nog niet af

In deze les gaan we een foto bewerken in de tab Aanpassen en daarna afmaken in het vertrouwde werkvlak Bewerken. Dat is vanaf PSP 2018 bekend als het werkvlak Compleet
De les is gemaakt in PSP X7 en bijgewerkt in PSP 2021, maar kan in elke nog werkende PSP versie worden gemaakt.
De bewerkingen zijn eenvoudig en voor elke beginnende fotobewerker geschikt.

Doel van de les

  • Het bewerken van een te donkere, fletse, foto naar een lichtere met sprekende kleuren
  • Toepassen van kant-en-klare effecten in tabblad Aanpassen of werkvlak Fotografie
  • Aanpassen van een kant-en-klaar effect
  • Afbeelding verder verwerken in tabblad Bewerken of werkvlak Compleet

De gebruikte gereedschappen in deze les zijn zowel in de tab Aanpassen als het werkvlak Fotografie te vinden

Materialen

Download

  • Klik op de foto om naar het origineel te gaan
  • Klik op het origineel met je rechter muisknop en kies: Afbeelding opslaan als…

Voorbereiden

  • Open PSP en ga dan naar de tab Aanpassen of het werkvlak Fotografie (afhankelijk van de PSP versie waar jij mee werkt)

In Tab Aanpassen

  1. Zoek de foto door in de la Ordenen op Navigatie weergeven/verbergen te klikken
    image
  2. Zoek de gedownloade foto via het Navigatievenster aan de linkerkant
  3. Klik in de la Ordenen op de foto om deze te openen in het werkvlak

In werkvlak Fotografie PSP 2020
*
Bestand > Openen > Zoek de foto via de Windows Verkenner

In werkvlak Fotografie PSP 2021
*
Klik op het icoontje met het mapje met een + erin

 

01.

Aan de linkerkant bevindt zich het menu Aanpassen dat een aantal basisbewerkingen bij elkaar heeft gebracht

Met deze basis gereedschappen kun je bijna elke donkere, fletse, foto nieuw leven inblazen, zoals we in de punten hieronder zien.
Let bij elke stap welk verschil het maakt op de foto. Zo weet je bij een volgende foto welke aanpassing je zoekt

  1. Slimme fotocorrectie en zet de schuifjes op Helderheid op 36 – Schaduwen op 16 – Hoge lichten op –10 – Verzadiging op 13
  2. Levendigheid en zet het schuifje op 45
  3. Plaatselijke tonemapping en zet het schuifje Sterkte op 5,0. De blokgrootte staat dan automatisch op 8
  4. High-pass verscherpen en zet het schuifje Bereik op 10 en Sterkte op 70
  5. Digitale verwijderen en zet de schuifjes op Detail op 60 – Correctie mengen op 75 – Verscherpen op 10
Origineel
Na bewerking

02.

Aan de rechterkant van je werkvlak, zie je allerlei kant en klare effecten. Door 1x op een effect te klikken, zie je het resultaat op de voorbeeldfoto bovenaan. Door te dubbelklikken op een effect, pas je het toe. Soms kan het effect net iets te heftig zijn en stellen we dat met Aanpassen weer wat bij.

  1. Kies Retro > Retro Origineel en dubbelklik op dat effect
    Zie hoe de lichtval op de kat subtiel verandert
  2. Kies aan de linkerkant Levendigheid en zet het schuifje weer op 45
  3. Ga naar Invullicht/Duidelijkheid met Invullicht op 42 en Duidelijkheid op -60
    De kat heeft nu meer kleur en een zachtere uitstraling

Tot zover de bewerkingen in de tab Aanpassen. De rest van de les gaan we in het normale werkvlak Bewerken afmaken

Klik helemaal bovenin nu op de tab Bewerken. Je krijgt dan dit te zien

Klik op "Ja" anders gaan al je bewerkingen verloren heb je de originele foto weer terug

03.

  1. Effecten > Vervormings-effecten > Lensvervorming met deze instellingen

 2. Gereedschap Selectie > Selectietype Rechthoek > Modus Toevoegen > Doezelen 0 > Anti-Alias aangevinkt
 3. Selecteer een kleine rechthoek op de rechterwang van de kat
 4. Bewerken > Kopiëren
 5. Selecties > Niets selecteren
 6. Gereedschap Toverstaf > Modus Toevoegen > Afstemmingsmodus RGB-waarde > Tolerantie 12. De rest is niet belangrijk
 7. Selecteer de lichte randen
 8. Lagen > Nieuwe rasterlaag
 9. Bewerken > Plakken in selectie
10. Effecten > Textuureffecten > Mozaïek Glas met deze instellingen

11. Selecties > Omkeren
12. Effecten > 3D Effecten > Slagschaduw > Verschuiving Verticaal/Horizontaal op 10 > Dekking op 50 > Vervaging 10 > Kleur Zwart
13. Herhaal de slagschaduw maar met de verschuiving op -10
15. Selecteer nu de onderste laag
14. Selecties > Wijzigen > Selectieranden selecteren > Bereik op 10 > Binnen
15. Effecten > Textuureffecten > Lamellen met Breedte op 2 > Dekking op 30 > Kleur wit > Horizontaal en Licht van boven aanvinken
16. Selecties > Niets selecteren

04.

  1. Selecteer de bovenste laag en zet de mengmodus op Hard licht
  2. Afbeelding > Randen toevoegen > 10 pixels symmetrisch > Kleur #4a5742
  3. Afbeelding > Randen toevoegen > 2 pixels symmetrisch > Kleur zwart
  4. Lagen > Nieuwe rasterlaag > Zet hierop je watermerk
  5. Lagenpalet > Rechter muisknop > Samenvoegen > Alle lagen samenvoegen
  6. Sla de afbeelding op

Variatie

Origineel
Bewerkt volgens de les

©Zantara2015
29.08.2015
29.10.2020