Print deze pagina

Versies

Bijgewerkt op:
30.04.2022

Er bestaat nog wel eens verwarring over versienummers van PSP.
Ik krijg vragen over PSP 19, terwijl de een PSPX9 bedoelt en een ander soms PSP2019.
En hoewel beide voor het getal 19 staan, zijn het wel heel andere versies.

Jasc stapte met versie PSP 10 over op Romeinse nummerweergave en het werd PSP X. Later kwam PSP XI uit en Corel zette PSP voort met versie X2.

In 2019 bracht Corel niet PSP XX (20) uit, maar PSP 2019. Sindsdien heeft PSP het jaartal dat nog komen moet.
In juli 2021 is, bijvoorbeeld, PSP 2022 uitgekomen.

Kijk, voor je je vraag stelt, even bovenaan de PSP versie waar de vraag over gaat, of naar de naam van het installatiebestand. Daaraan weet je over welke versie het gaat.

Uitgebreide informatie over jouw PSP versie kun je vinden op Zantara’s Vision – Versies. Onder versies vind je ook voor elke versie vanaf X4 uitgebreide informatie met voorbeelden.

https://zantarasvision.nl/pspgids

Aankoop

Wat koop je als er een nieuwe PSP versie uitkomt?

Standaard of Ultimate?
Volledig of Upgrade?
DVD of Elektronisch?

Standaard
Als je alleen een nieuwe PSP versie wilt

Ultimate
Als je ook de extra software en materialen wilt die bij een Ultimate versie hoort. Meestal zijn het fotobewerkingsprogramma’s, soms filters en materialen zoals patronen, penselen, basisvormen etc.

Volledig
Als je nog nooit eerder een PSP versie hebt gekocht

Upgrade
Als je een PSP versie op je pc/laptop hebt staan
Het maakt hier niet uit of je een Standaard versie hebt en nu een Ultimate wilt kopen, of andersom

DVD (Standaard versie)
Je koopt PSP dan op een voorgebrande DVD in doos
Is wel veel duurder dan elektronisch. Dvd = € 57 (Bol) > Download = €32 (Corel)

Elektronisch (Standaard versie)
Je koopt PSP dan als download bestand. Je kunt zelf makkelijk alle elektronische bestanden op een dvd branden of USB-stick zetten en zo geld besparen

Waar koop ik PSP?

Je kunt PSP online kopen. In alle gevallen kun je met iDeal betalen, dus je hebt geen credit-card nodig
Weet jij nog een fysieke winkel waar je PSP op DVD kunt kopen? Laat het me dan weten via het contactformulier

Corel
Bol
Amazon.nl

Na aankoop krijg je een email met de download links naar jouw gekochte versie en eventuele bijproducten als je de Ultimate versie koopt.
Grote voordeel van het kopen van PSP bij Corel is dat je PSP als upgrade kunt aanschaffen. Dat is een stuk goedkoper dan de volledige versie. Corel is de enige die die mogelijkheid biedt

Wordt als DVD verkocht. Meestal kun je nog tot 1 versie terug kopen. Wel flink duurder dan bij Corel, omdat je de volledige versie moet kopen.. Je krijgt maar een licentie voor 1 pc. Dus je kunt het niet op zowel je computer als je laptop installeren. Volgens Bol is de versie alleen in het Nederlands en het Frans

Hier kun je PSP ook nog op DVD kopen. Ook hier moet je weer de volledige versie kopen

Problemen

Als er problemen zijn tijdens of direct na de installatie van je nieuwe PSP versie

App verwijderen of Cleanup tool gebruiken?
Contact met Corel

App verwijderen
Via Start > Instellingen > Apps > Jouw PSP versie > Verwijderen als je gewoon opnieuw wilt beginnen, bijvoorbeeld als je de 32-bit versie hebt geïnstalleerd en nu de combinatie met de 64-bit wilt installeren

Cleanup tool gebruiken
Als de installatie van PSP vastloopt of er zijn andere problemen
Cleanup tools zijn van Corel. Je kunt, per versie, alle downloads HIER vinden of op DEZE pagina

Corel geeft ondersteuning per telefoon en per email voor de meest recente PSP versie en de versie daarvoor.
Telefonisch kan alleen als je een nummer in het Verenigd Koninkrijk kiest en de ondersteuning is alleen in het Engels. Het VK behoort nu NIET meer tot de EU, dus de kosten kunnen oplopen.
Per email kun je een zogenaamde “ticket” indienen. Je krijgt dan in het Nederlands antwoord.
Je kunt NIET terecht met vragen over filters en waarom ze niet werken. Alleen over (installatie)problemen van PSP of de apps die met de Ultimate versie meekomen
De contactpagina van Corel in het Nederlands kun je HIER vinden. Het formulier is ook in het Engels, maar je kunt het wel in het Nederlands uitleggen.

LET OP: pas op met wat Corel van je wil als je een vraag over PSP hebt.
Hieronder een veel gestuurde mail van Corel Support op een melding van een probleem

Joey van Gulik (Corel)
3 aug. 07:13 EDT

Geachte Corel klant,
Om het probleem verder te onderzoeken zou ik graag de volgende 2 bestanden van u willen ontvangen:

Winaudit
https://winaudit.codeplex.com/downloads/get/865078
Winaudit is een programma dat Uw PC scant en u daarna de optie geeft om de resultaten op te slaan in een .html bestand.

Neem alstublieft de volgende stappen om de nodige Winaudit bestanden aan te maken, en verzenden:
1. Open Winaudit en druk in het midden op de “Start” knop.
2. Wacht tot Winaudit klaar is met scannen, en de resultaten weergeeft.
3. Klik daarna recht boven in de menubalk op: Bestand –> Opslaan en sla de bestanden als .html op in uw documenten map. Hierin wordt nu 1 bestand geplaatst.
4. Beantwoord deze mail, en voeg als bijlage het aangemaakte Winaudit bestand toe, en verzend de Email.

MSINFO:
– Druk tegelijk op de Windows toets en R.
– Type msinfo32 en druk op Enter.
– In het rapport ga naar bestand, opslaan.
– Voeg het bestand bij uw antwoord.
Kunt u laten weten of het gelukt is?
Indien u nog vragen heeft over de te volgen procedures dan horen wij dit graag van u. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,

Corel support.

Bedenk dat je verregaande informatie over je computer geeft, inclusief je computernaam, gebruikersnaam en serienummer van je computer. Op zich hebben ze dat nodig om te kunnen constateren bij welke computer configuratie het fout gaat, maar het is wel heel veel informatie die je zo (ook voor commerciële doeleinden) weggeeft.

Probeer zelf eens uit welke informatie je te zien krijgt als je de toetsen met het Windows logo en R indrukt en dan in het vak msinfo32 invult. Je kunt ook Winaudit downloaden en installeren en kijken wat er uit die informatie komt. Bepaal dan of je bereid bent om die informatie met Corel te delen.

Kijk ook eens op het internet rond of er geen andere mensen zijn met hetzelfde probleem. Dan weet je in elk geval dat het niet aan jouw computer ligt, zoals dat het geval was met de app bij PSP 2022.

De beste oplossing?

  • Als het probleem zich gelijk bij of direct na installatie voordoet, download dan de installatiebestanden opnieuw en sla ze op een andere locatie op je computer op.
  • Verwijder PSP met de cleanup-tool die bij jouw versie hoort en installeer PSP opnieuw. De downloadlinks naar cleanup tools kun je HIER vinden. Kijk bij jouw versie voor de juiste cleanup tool
  • Zit het probleem bij de filters, kijk dan bij de verschillende lessen over dit probleem op deze site en Zantara’s Vision