Print deze pagina

Bijgewerkt en aangevuld op:
06.10.2024

Over PSP

Versienummers

Er bestaat nog wel eens verwarring over versienummers van PSP.
Ik krijg vragen over PSP 19 en de een bedoelt dan PSPX9 en een ander PSP2019.
Hoewel beide voor het getal 19 staan, zijn het wel heel andere versies.

Jouw versienummer zie je als je PSP opstart en bovenin de balk van jouw geopende PSP.

Andere eigenaar, andere nummering


De verandering in versienummers ontstond toen Jasc in 2010 door Corel werd overgenomen. Corel bracht versie X2 uit en niet 12.
Die nummering veranderde weer toen versie 20 (XX) bereikt werd. Er werd lang gespeculeerd over hoe de volgende versie zou heten. Dat is PaintShop Pro 2020 geworden. In juli kwam dan de versie uit van het komende jaar. In 2022 kwam PSP 2023 uit en dat is de laatste versie geweest die werd uitgebracht.

 

 

Informatie over jouw PSP versie

Uitgebreide informatie over jouw PSP versie kun je vinden op

Zantara’s Vision – Versies

Zoek informatie over jouw versie onder jouw PSP nummer. Elk versie onderdeel heeft ook vaste sub-pagina’s met informatie over instellingen, wat er nieuw is en wat bekende problemen zijn.

De toekomst van PSP

In juli 2022 kwam PSP 2023 uit, die volledig 64 Bits is. Dat is de laatste versie die is uitgebracht. Een nieuwe versie lijkt ver weg.

Er is geen ontwikkelingsteam meer dat aan PSP werkt. Wel is het mogelijk dat er updates of toevoegingen voor PSP 2023 komen, net als je dat met Windows hebt.

De nieuwe eigenaar richt zich op de zakelijke markt, cloud gebaseerde producten en AI (Artificial Intelligence = Kunstmatige Intelligentie).

Er is een hele nieuwe plug-in (Vision FX) die AI gedreven is, die werkt met PSP 2023. Zo kan er een heel andere markt worden aangeboord: die van kunstmatig gemaakte afbeeldingen en onderdelen zoals tubes.

Er zijn al een aantal Nederlandse PSP-sites die zulke afbeeldingen aanbieden voor download. Ook Zantara’s Share biedt dergelijke afbeeldingen aan.

Internationale Corel forum

Alludo heeft in februari 2024, na bijna 20 jaar, de stekker uit hun internationale forum getrokken. Hoewel dit forum door vrijwilligers werd gerund, was het door Corel opgezet en was er wel iemand van Corel/Alludo die meekeek en soms antwoordde.

Een groep vrijwilligers van het PSP-bord is een nieuw internationaal forum gestart dat zich alleen op PSP en VideoStudio richt. Ook hier is de enige voertaal Engels. Er geen vertegenwoordiger van de eigenaar van PSP meer betrokken bij dit forum.

PSP Gids

Aankoop

Wat koop je?
Standaard of Ultimate?
Volledige versie of Upgrade?
DVD of Elektronisch?

Standaard
Als je alleen een nieuwe PSP versie wilt

Ultimate
Als je ook de extra software en materialen wilt die bij een Ultimate versie hoort. Meestal zijn het andere fotobewerkingsprogramma’s zoals Aftershot, soms filters en materialen zoals patronen, penselen, basisvormen etc.

Volledig
Als je nog nooit eerder een PSP versie hebt gekocht

Upgrade
Als je een PSP versie op je pc/laptop hebt staan
Het maakt hier niet uit of je een Standaard versie hebt en nu een Ultimate wilt kopen, of andersom

DVD/CD-Rom
PSP wordt niet meer op DVD of CD-Rom verkocht, alleen nog als download.

Elektronisch
Je koopt PSP (Standaard of Ultimate upgrade) op de website van Corel/Alludo.

Waar koop je PSP?

Voorheen kon je PSP Standaard of Ultimate nog online bij Bol of Amazon.nl/de als DVD of CD-Rom kopen. In fysieke winkels zoals De Bijenkorf is dat al langer niet meer mogelijk. Ook Bol en Amazon verkopen nu alleen de download naar….Corel/Alludo.

Dus kun je net zo goed rechtstreeks naar Corel/Alludo gaan en daar een (nieuwe) versie downloaden.

Je betaalt met iDEAL, zoals je dat met alle andere online aankopen doet. Je ontvangt eerst een bevestiging van de betaling en dan een email met de downloadlink(s) naar de gekochte versie en bijbehorende extra’s als je de Ultimate hebt gekocht. Bij elke link staat ook de licentiecode. Bewaar de mail dus goed! Download de gekochte app(s) zo snel mogelijk na aankoop.

PSP Gids

Problemen met PSP (installatie)

App verwijderen of Cleanup tool gebruiken?
Contact met Corel

App verwijderen
Via Start > Instellingen > Apps > Jouw PSP versie > Verwijderen als je gewoon opnieuw wilt beginnen, bijvoorbeeld als je de 32-bit versie hebt geïnstalleerd en nu de combinatie met de 64-bit wilt installeren

Cleanup tool gebruiken
Als de installatie van PSP vastloopt of er zijn andere problemen
Cleanup tools zijn van Corel. Je kunt, per versie, alle downloads HIER vinden of op DEZE pagina

Telefonisch
Corel geeft ondersteuning per telefoon en per email voor de meest recente PSP versie en de versie daarvoor.
Telefonisch kan alleen als je een nummer in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk of Duitsland. Dat kan een kostbaar telefoongesprek worden en je moet je talen spreken.

  • Verenigd Koninkrijk +44 808 189 9383
  • Frankrijk +33 805 08 0202
  • Duitsland +49 800 000 1399
  • Rest van Europa +44 808 189 9383
    (zelfde nummer als VK)

Email
Per email kun je een zogenaamde “ticket” indienen. Dat is in het Nederlands en je krijgt dan ook in het Nederlands antwoord.
Je kunt NIET terecht met vragen over filters en waarom ze niet werken. Alleen over (installatie)problemen van PSP of de apps die met de Ultimate versie meekomen

Website
De supportpagina van Corel is in het Nederlands. Er is een chatmogelijkheid, maar dat is een zogenaamde chatbot. Die begrijpen alleen hele simpele vragen. Je kunt beter een ticket aanmaken.

Beste opties

PSP verwijderen in Windows zelf

  • Start (Windows Logo in taakbalk) > Instellingen > Apps > Geinstalleerde apps > Zoek Corel en jouw PSP versie
  • Klik op de drie liggende puntjes links en kies Verwijderen
  •  

PSP verwijderen met de cleanup tool

De cleanup tool gebruik je als een installatie niet lukt of er problemen zijn direct na een installatie van PSP.

Hiermee worden alle bestanden verwijderd van die versie.

Corel zelf beveelt aan om de app via Apps te verwijderen (zie hierboven)

Wil je toch echt alle (installatie) bestanden van een versie verwijderen, dan kun je de tools HIER vinden of kijk op DEZE pagina en zoek jouw versie bij de juiste tab.

  • Download het bestand, pak het uit en dubbelklik op het .exe bestand. Verder hoef je niets te doen.
  • Sluit daarna je pc/laptop af en start opnieuw op.

Contact met Corel Support > Ticket aanmaken via contactformulier

LET OP: pas op met wat Corel van je wil als je een vraag over PSP hebt.

Hieronder een veel gestuurde mail van Corel Support op een melding van een probleem

Joey van Gulik (Corel)
3 aug. 07:13 EDT

Geachte Corel klant,
Om het probleem verder te onderzoeken zou ik graag de volgende 2 bestanden van u willen ontvangen:

Winaudit
https://winaudit.codeplex.com/downloads/get/865078 (link inmiddels gewijzigd)
Winaudit is een programma dat Uw PC scant en u daarna de optie geeft om de resultaten op te slaan in een .html bestand.

Neem alstublieft de volgende stappen om de nodige Winaudit bestanden aan te maken, en verzenden:
1. Open Winaudit en druk in het midden op de “Start” knop.
2. Wacht tot Winaudit klaar is met scannen, en de resultaten weergeeft.
3. Klik daarna recht boven in de menubalk op: Bestand –> Opslaan en sla de bestanden als .html op in uw documenten map. Hierin wordt nu 1 bestand geplaatst.
4. Beantwoord deze mail, en voeg als bijlage het aangemaakte Winaudit bestand toe, en verzend de Email.

MSINFO:
– Druk tegelijk op de Windows toets en R.
– Type msinfo32 en druk op Enter.
– In het rapport ga naar bestand, opslaan.
– Voeg het bestand bij uw antwoord.

Kunt u laten weten of het gelukt is?
Indien u nog vragen heeft over de te volgen procedures dan horen wij dit graag van u. Wij helpen u graag verder.

Met vriendelijke groet,

Corel support.

Bedenk dat je verregaande informatie over je computer geeft, inclusief je computernaam, gebruikersnaam en serienummer van je computer. Op zich hebben ze dat nodig om te kunnen constateren bij welke computer configuratie het fout gaat, maar het is wel heel veel informatie die je zo (ook voor commerciële doeleinden) weggeeft.

Probeer zelf eens uit welke informatie je te zien krijgt als je de toetsen met het Windows logo en R indrukt en dan in het vak msinfo32 invult. Dit is hele uitgebreide systeem informatie, inclusief je computernaam.

Je kunt ook Winaudit downloaden (Engelstalig) en installeren en kijken wat er uit die informatie komt. Bepaal dan of je bereid bent om die informatie met Corel te delen.

Kijk ook eens op het internet rond of er geen andere mensen zijn met hetzelfde probleem. Dan weet je in elk geval dat het niet aan jouw computer ligt, zoals dat het geval was met de app bij PSP 2022.

De beste oplossing?

  • Als het probleem zich gelijk bij of direct na installatie voordoet, download dan de installatiebestanden opnieuw en sla ze op een andere locatie op je computer op.

LET OP:

De download van een nieuw gekochte PSP versie is maar heel tijdelijk beschikbaar.
Voor PSP 2023 was dat 14 dagen na aankoop. Dus sla elke download gelijk op.

  • Verwijder PSP met de cleanup tool die bij jouw versie hoort en installeer PSP opnieuw.
  • Zit het probleem bij de filters, kijk dan bij de verschillende lessen over dit probleem op deze site en Zantara’s Vision

 
 

Loading