Kerst 2022

In PSX kun je een afbeelding snel omtoveren in een kerst- of andere wenskaart.

De in deze les gebruikte foto zit standaard in Achtergronden die standaard bij een PSP Ultimate versie wordt geleverd.

Voor wie die niet (meer) heeft, wordt de volledige afbeelding bij de les geleverd.

Dit is de eerste creatieve les met PSX. Dit is de gratis versie, dus alle mogelijkheden die in de les getoond en gebruikt worden zijn dat ook, want ze zitten in het programma zelf.

Er zijn heel veel voorbeeld afbeeldingen. De gebruikte materialen van deze les kunnen op elk moment worden vervangen door andere afbeeldingen en accenten en zo als oefenles dienen.

Ik heb geprobeerd om de meeste basisfuncties in deze les te verwerken.

Alle PSX lessen zijn precies zo opgezet als de lessen op Zantara’s Vision en de PSP Foto lessen op deze site

Voor wie bekend is met PSP zal bekende functies tegenkomen, maar dan op een heel andere plek dan in PSP. Het principe van een functie of effect is hetzelfde in beide apps.

Maak de les een paar keer en elke keer met hele andere materialen en kleuren. Dan zit de basis van PSX er wel in.

Dit is een hele lang les, maar dat komt omdat er zoveel voorbeelden in staan.
De les is bovendien bedoeld als naslagwerk voor volgende lessen omdat bijna alle basis functies erin voorkomen.
Ik ga er nog een filmpje of een slideshow van maken.

 

Doel van de les

  • Bekend raken met de Editor
  • Afbeelding levendiger maken
  • Accenten toevoegen aan de afbeelding
  • Een frame toevoegen aan de afbeelding
  • Een tekst toevoegen
  • Een watermerk toevoegen

Materiaal

  • Maak gebruik van de bij de les geleverde afbeelding  en accenten (de afbeelding wordt ook met PSP Ultimate Backgrounds geleverd) of gebruik je eigen afbeelding en accenten. De accenten komen van Pixabay
Klik met je rechter muisknop op deze afbeelding en kies "Afbeelding opslaan als.."
  • Gebruikt font is Berold. Die kun je HIER downloaden
  • Gebruikte tekstkleur is #e0b669

Voorbereiden

  • Maak een mapje voor deze les en download daarin de aangeboden materialen of kopieer je eigen materiaal naar de map
  • Pak het font uit in het mapje en dubbelklik op het uitgepakte font om het te installeren
  • De kleuren voor deze creatie worden met de pipet gekozen

De les

Foto aanpassen

01.

  1. Open PSX en klik in de bovenbalk op Editor
  2. Als je dat nog niet gedaan hebt, klik op het in het midden van de linkerkant van je werkvlak. De mappen en miniaturen verdwijnen nu tot je er je muis weer op zet
  3. Klik met je linker muisknop op dat pijltje dat inmiddels helemaal aan de linkerkant staat en je mappen en miniaturen zijn weer tijdelijk zichtbaar
  4. Zoek bij de miniaturen (Inhoud van de map) naar de gewenste afbeelding
  5. Zet je muis op de afbeelding en sleep die in het werkvlak (het grote vlak)
  6. Klik rechts bovenin op Kleur
    Gebruik deze afbeelding ook als voorbeeld om te zien waar de schuifjes en knoppen zitten
  7. Trek het schuifje “Verdiepen” naar 25 of type gelijk 25 in het vakje
  8. Trek het schuifje “Levendigheid” naar 60
  9. Klik ergens in het werkvlak naast de afbeelding met je linker muisknop om het origineel te zien of klik op de knop “Vergelijken” om te zien wat er veranderd is
  10. Klik in het vakje bij “HDR” en laat de rest van de instellingen zo staan
  11. Klik nu op “Toepassen

Rand toevoegen

02.

  1. Klik rechts bovenin op “Kader” en dan op de tab “Randen”
  2. Kies het 4e kader van rechts zoals op de foto of je eigen keuze
  3. Het bovenste schuifje staat op standaard op 5. Dat betekent 5 pixels. Je kunt de rand smaller of breder maken door het schuifje te verplaatsen of gelijk een getal in te typen in plaats van de 5. De rand is aan alle zijden even breed
  4. Klik op het koppel symbool rechts bij de schuifjes.
    Daarmee ontgrendel je de verschillende zijden van de rand en kun je randen aan een gekozen zijde breder of smaller maken. De rand onder breder maken is handig om een tekst op toe te voegen.
  5. Zet het schuifje van de “Rand onder” op 20
  6. Klik op het witte blokje naast “Achtergrond
    Je ziet dan een uitgebreid kleurenpalet
    Behalve een kleur uit een van de paletten kiezen, kun je ook op de pipet klikken en dan een kleur uit je afbeelding kiezen. Dat kan tot op de pixel nauwkeurig. Vind je een verloop mooier of een patroon of textuur? Kies dan een van de blokjes naast het achtergrondblokje
    Bedenk met een patroon dat de tekst dan moeilijker zichtbaar is
  7. Kies een kleur, verloop of patroon en kies dan op “Toepassen
    In de voorbeelden hierboven zie je drie mogelijkheden: 2 verschillende kleuren en een patroon en hoe je dat kunt toepassen. Ik heb, uiteindelijk, voor gewoon wit gekozen

Accenten toevoegen

03.

  1. Klik nu rechts bovenin op “Invoegen
    Gebruik het voorbeeld uit 01. – punt 3 als leidraad
  2. Je ziet dan deze opties
  3. Kies “Afbeeldingen (2e van links op de bovenste geel omlijnde balk)
  4. De afbeeldingen in het aangemaakte mapje voor deze les zijn nu zichtbaar
  5. Kies de kerst slinger. Die wordt automatisch als nieuwe laag in de bestaande afbeelding geladen
    Bij de mogelijkheden van de afbeelding aan de rechter kant kun je laagdekking en slagschaduw instellen of andere effecten toevoegen
  6. Zet je muis over de nieuwe laag. Je ziet dan een wit handje. Als je dat ziet kun je een afbeelding verschuiven. Sleep de slinger helemaal naar boven, zodat de bovenkant van de slinger de bovenkant van de afbeelding raakt
  7. Trek de afbeelding in de breedte naar de buitenranden met de bolletjes aan de linker- en rechter kant
  8. Klik aan de rechterkant in het vakje “Slagschaduw” en neem onderstaande instellingen over

Je afbeelding kan er nu zo uitzien

04.

  1. Kies opnieuw op “Afbeelding” rechts boven en zoek in je map naar de rode strik en voeg die toe
  2. Klik daarop met je rechter muisknop en kies “Schalen” en dan “1/5
    De strik is nu gelijk het juiste formaat
  3. Houd je muis weer over de strik tot je het witte handje ziet en sleep de strik naar de linker bovenhoek
  4. Zet aan de rechterkant de “Hoek” op -15 (zie voorbeeld hieronder)
  5. Klik aan de rechterkant weer in het vakje “Slagschaduw” > de instellingen staan nog goed (zie voorbeeld hierboven). Je hoeft nergens op OK ofzo te klikken
  6. Klik nu met je rechter muisknop op de strik en klik op “Dupliceren
  7. Zet je muis op de kopie tot je het witte handje ziet en sleep naar de rechter bovenhoek > Rechter muisknop > Roteren > Horizontaal spiegelen
  8. Zet aan de rechterkant Hoek op 15. De strik staat nu op zijn plek (15 is de exacte spiegel van Hoek -15 uit punt 4)
  9. Zet opnieuw je muis op de strik tot je het witte handje ziet en sleep nu heel voorzichtig de strik tot je blauwe lijntjes ziet, precies in lijn met de andere strik

Tekst toevoegen

05.

  1. Klik rechtsboven nu op Tekst
  2. Je ziet dan deze mogelijkheden
  3. Kies eerst het font Berold Stylistic of Berold of je eigen keuze > Fontgrootte op 180 (de fontgrootte in PSX kent geen maximale grootte) Type het kleurnummer #e0b669 uit de les in het vakje of kies je eigen kleur
  4. Type de gewenste tekst in het tekstvak
  5. Zet je muis op de tekst en sleep naar beneden in de brede witte onderrand
  6. Activeer Slagschaduw en
    gebruik deze instellingen

Watermerk toevoegen

Het toevoegen van een watermerk kan op twee manieren:

  • gebruik een afbeelding die je als watermerk gebruikt
  • Voeg je naam toe met het copyright symbool ervoor

Een watermerk van een afbeelding zie je in de voorbeelden in deze les. De laagdekking van de laag staat standaard op 29

Daarnaast is het eenvoudig om in PSX een watermerk te maken van het copyright symbool met je naam

Watermerk van afbeelding

  1. Klik rechts boven op Afbeelding
    Zie je dat niet meer, klik dan eerst, ook rechtsboven, op Invoegen. Hierna wordt Afbeelding weer zichtbaar
  2. Zoek de afbeelding met je watermerk
  3. Verklein eventueel de afbeelding met rechter muisknop > Schalen > 1/2. Gebruik de bolletjes in de hoeken om de afbeelding nog wat verder te verkleinen als dat nodig mocht zijn.
  4. Klik eventueel in het vakje bij Slagschaduw en bepaal de instellingen daarvan
  5. Houd je muis over de afbeelding en sleep die naar de gewenste plek
  6. Zet de laagdekking op de gewenste dekking. Bij deze creatie is dat 49

Watermerk van tekst

  1. Activeer rechtsboven Tekst (zie 05. eerder in de les)
  2. Kies het gewenste font voor je watermerk en de fontgrootte (ik gebruik 30 voor een watermerk met tekst)
  3. Kies dan de gewenste kleur
  4. Klik rechts van het tekstvak op het rondje met de 1 erin > Symbolen
  5. Zoek nu het copyright teken en klik daarop. Het teken verschijnt nu in de tekstregel
  6. Klik in het vakje waar het symbool nu staat en type daar je naam en klik op OK
  7. De tekst staat nu in het tekstvak naast het woord Text. Dat moet je eerst verwijderen via de back toets op je toetsenbord (klein nadeel van PSX)
  8. Zet de tekst op de gewenste dekking en houd je muis erover om naar de gewenste plek te slepen

Je kunt ook een combinatie maken door het copyright symbool toe te voegen en daarna de afbeelding van je watermerk ernaast.

Afwerken

07.

  1. Staat alles op zijn plek? Je kunt een laag weer activeren door er met je linker muisknop op te klikken en dan kun je nog alles aanpassen
  2. Ga nu naar helemaal linksonder en kies “Samenvoegen“. Hiermee worden alle gebruikte lagen samengevoegd
  3. Kies (bijna altijd) het rechtse vakje
  4. Klik dan rechtsonder op “Opslaan
  5. Je ziet dan dit scherm

    1 = Kies locatie waar je meestal je creaties opslaat
    2 = Opslaan als…om een naam te kiezen
    3 = JPEG-kwaliteit is meest gebruikt. WEBP is voor websites. Zet het schuifje op 100. Als je dat 1x hebt ingesteld, herkent PSX dat als standaard
    4 = PSX slaat zo automatisch een kopie van het origineel op. Standaard is dat in de map Afbeeldingen/PhotoScape X

Dit was de les.

Het is niet mijn meest inspirerende les geworden, maar bevat wel een goede kennismaking met PSX

©Zantara2022
21.12.2022

Loading